Przejdź do głównej zawartości

Łączenie wierszy w jedno pole tekstowe - cd

W poprzednim poście opublikowałem rozwiązanie problemu połączenia wartości z kilku wierszy w jedno pole tekstowe.

Okazało się, że to rozwiązanie nie działa w przypadku gdy numery zamówień się powtarzają.

Czyli cytując mojego matematyka z podstawówki można powiedzieć: "Prawie dobrze, ale jeszcze niedostatecznie".

W takim razie pochyliłem się raz jeszcze nad tym problemem... i pomyślałem, że najlepiej będzie sprawdzać czy bieżący numer zamówienia jest już w tablicy. Ale w Crystal Reports nie ma takiej funkcji. Ale zaraz zaraz...  tablica elementów to zbiór. Skoro jest to zbiór to mogę zastosować operator in oraz jego negację not in. Bingo!

Czyli za pomocą operatora in sprawdzamy czy element istnieje już w tablicy. Jeśli nie to wstawiamy a w przeciwnym wypadku go pomijamy, a funkcję RecordNumber zastępujemy własnym licznikiem.

Rozwiązanie:

1. Formuła Iinit

// Deklaracja tablicy tekstowej
shared StringVar array items; 

// Deklaracja licznika
shared numbervar counter:=1;

// Ustawiamy wielkość tablicy na podstawie ilości rekordów
Redim items [DistinctCount({SalesOrderHeader.SalesOrderID})];

// Formuła musi coś zwracać zatem wyświetlimy wartość true, którą później możemy ukryć za pomocą opcji Suppress
true



2. Formuła Calculate

/// Ponowna deklaracja zmiennej tablicowej
shared StringVar array items;

// Ponowna deklracja licznika
shared numbervar counter;

// Sprawdzamy czy numer zamówienia jest w tablicy
if not({SalesOrderHeader.SalesOrderNumber} in items)
then
(
    
// Wstawiamy bieżący numer dokumentu do tablicy
items[counter] := {SalesOrderHeader.SalesOrderNumber};

// Inkrementacja licznika
    counter := counter + 1; 
);

// Wyświetlamy wartość
{SalesOrderHeader.SalesOrderNumber}




3. Formuła Display
bez zmian.

// Ponowna deklaracja zmiennej tablicowej
shared stringVar array items; 

// Określamy separator
stringVar separator := ', ';

// Łączymy elementy tablicy w jeden ciąg tekstowy. 
join(items, separator);



Przykład:



Powyższe rozwiązanie zadziała w każdym warunkach i dopiero takie rozwiązanie można uznać za dobre i uniwersalne.

I jeszcze jedno:
Po przeniesieniu formuły Display do stopki raportu należy zaznaczyć opcję Can Grow, aby przy większej ilości zamówień nie obcięło nam pola.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Konwersja daty w CDN Optima

Crystal Reports jest bardzo często zintegrowany z popularnymi aplikacjami. Przykładem jest system CDN Optima . Początkujących użytkownikom sprawiają kolumny z datą, bo data nie jest zapisana jako datetime lecz jako liczba. Otóż data w CDN Optima zapisana jest w formacie Clarion, czyli liczba dni, które upłynęły od daty 1800-12-28 . (Czy ktoś wie co to za data w historii?) Dlatego jeśli chcemy użyć takiego pola na raporcie, pierwsze co powinniśmy zrobić to dokonać konwersji liczby na datę. W innym przypadku Crystal Reports nie będzie wiedział, że jest to data i żadne formatowanie dat, grupowanie po okresach nie będzie działać. Formuła do konwersji formatu Clarion na datę : Jeśli mamy wiele takich pól to najlepiej utworzyć własną funkcję:

Zamiana daty i czasu na data-czas

Kolejne szkolenie u klienta i kolejne wyzwanie za mną... Chodziło o wygenerowanie raportu czasu pracy z uwzględnieniem, że zmiana następuje o godz. 6:00 a nie o północy. To znaczy, że godziny do 6:00 powinny być jeszcze zaliczane do dnia poprzedniego. Dodatkowym utrudnieniem u klienta był fakt, że data w bazie danych była rozbita na 2 pola: data w formacie: yyyy-mm-dd 00:00:00 godzina w formacie: 1900-01-01 HH:mm W takim razie do dzieła! Załóżmy, że mamy następującą tabelę: 1. Tworzymy formułę która zamieni 2 osobne pola z datą i czasem w jedno pole typu datetime: W ten sposób otrzymamy jedną wartość w formacie yyyy-mm-dd HH:mm 2. Następnie od tak utworzonej daty odejmujemy 6 godzin: Otrzymamy w rezultacie coś takiego: Kolumna WorkDate wyświetla datę do której została zakwalifikowana pozycja. Na podstawie tak utworzonej formuły można utworzyć grupowanie na raporcie.

Koszmar z limitem

Witajcie po dłuższej przerwie. Jakiś czas temu prowadziłem szkolenie w firmie i z jakiegoś powodu nie chciały nam się wyświetlać się wszystkie tabele z ich bazy danych. Na początku myślałem, że to kwestia uprawnień ale okazało się, że użytkownicy mają prawa do odczytu wszystkich tabel a problem wynika z czegoś innego... Okazało się, że winowajcą jest sam Crystal Reports, który ma ustawiony limit(!) na ilość obiektów pobieranych elementów ze struktury bazy danych, czyli tabel, widoków i procedur składowanych razem wziętych. Domyślnie jest to  8000 . Większość baz danych nie przekracza tego limitu, więc możecie spać spokojnie, ale przy większym systemie może nadejść koszmar, który zerwie Was na równe nogi. Pamiętajcie wówczas o moim blogu -  ten limit można zmienić (w praktyce podwyższyć). Niestety nie ma do tego opcji w Crystal Reports, trzeba pogrzebać w rejestrach windows: Zamykamy Crystal Reports Uruchamiamy aplikację Edytor rejestru , z linii poleceń: ...